Klumme: Fremtidssikring af e-commerce? “Composable” er svaret
Makroøkonomisk usikkerhed giver e-handlere behov for at mindske risici og fremtidssikre driften gennem kloge investeringer i teknologi.
“Composable e-handel” er blevet den foretrukne modulære tilgang for både B2C- og B2B-webshops i vækst, og årsagen er enkel: Det er nødvendigt med fleksibilitet og smidighed for at være robust og kunne reagere hurtigt på forandringer.
En composable tilgang er baseret på MACH-designprincipperne (microservices, API-first, cloud-native SaaS, headless), så brands og detailhandlere har frihed til at vælge den teknologi, der passer til deres unikke forretning.
Det muliggør løbende udvikling af onlinehandelens økosystem. Her er nogle centrale fordele:
Fleksibilitet: I stedet for at én leverandør skal opfylde alle behov, giver en composable tilgang til e-handel frihed til at vælge de bedste leverandører så man kan sammensætte en solid stak af e-handelsteknologi, der opfylder individuelle forretningsbehov - for eksempel at kunderne skifter købsadfærd online.
Skalerbarhed: Fleksibiliteten til at udvide, erstatte og integrere tredjepartsapplikationer gør det muligt at lade tech-stakken vokse med virksomhedens vækst. Det modulære element i composable teknologi giver virksomheden god fleksibilitet, så man kan levere innovative kundeoplevelser og stå godt i konkurrencen.
Fremtidssikring: Når man ikke er låst til ét system, kan virksomheden foretage klogere, omkostningseffektive investeringer, så man kan blive ved med at innovere og skabe vækst, og det kan man gøre parallelt med, at nye teknologier og trends dukker op. Det hjælper til at imødegå forandringer og økonomisk usikkerhed.
One size passer ikke alle
En monolitisk, “one size fits all"-tilgang fungerede fint for et par år siden.
Men tilgangen er nu forældet, for den kan ikke drive innovation og vækst i nethandlen.
En monolitisk vej kan fungere for virksomheder med begrænsede krav. Til gengæld giver en composable tilgang fleksibilitet til at levere innovative onlineoplevelser, både hurtigt og i stor skala.
Eksempelvis hvis man lancerer flere brands eller hjemmesider, udvider til nye regioner eller sælger på tværs af kanaler som markedspladser eller sociale platforme.
Bliv robust med composable teknologi
Composable teknologi opnås ved at kombinere “packaged business capabilities” (PBC).
PBC'er er softwarekomponenter, der opfylder specifikke forretningsbehov, f.eks. en virtuel indkøbskurv, ordrestyring eller kontoadministration.
Ved at benytte en composable e-handelsløsning kan en onlinehandler diversificere de teknologiske tredjepartsløsninger og bruge åben teknologi.
I stedet for at stole på at én leverandør kan opfylde alle forretningskrav, kan man nemt kombinere komponenter i skræddersyede teknologistakke, og komponenterne kan udskiftes uafhængigt, efterhånden som prioriteterne i forretningen ændres.
Det udvider ikke kun netbutikken, men man kan tilpasse funktionsområder individuelt, uden at det sker på bekostning af andre.
Derudover kan udviklere bruge frontend-frameworks, de allerede kender, og marketingafdelinger kan bruge et content management system (CMS) til at lave hurtige ændringer i kampagner, indhold og meget mere. Det øger effektiviteten, når de ansatte bruger agile værktøjer.
Bliv mere tryg i en uvis verden
Hvis man som virksomhed genovervejer sin e-handelsstrategi på en usikker makroøkonomisk baggrund, skal man skarpt vurdere, hvilke e-handelsteknologier, der er nødvendige for at levere de bedste resultater.
Man bør vælge en tilgang, der giver gode muligheder tilpasning for at fremtidssikre sin tilgang til online shopping.
Kun på den måde virksomheden reagere på uventede forandringer og opbygge en robusthed, der giver konkurrencefordele.
Tidligere klummer på RetailNews
- Sproget er lige så vigtigt som produktet i e-commerce - Frederik Riskær Pedersen, adm. direktør i EasyTranslate
- Hjælp, jeg er leder i et startup - Mads Andreas Olesen, stifter og CEO i mxney.io
- Digital infrastruktur er erhvervslivets rammevilkår #1 - Poul Noer, fagchef for telepolitik i Dansk Erhverv
- Retail Media er blevet Amazon og Walmarts store pengemaskine - nu følger nordiske detailkæder trop - Jakob Bak, Senior Vice President og co-founder i Adform
- Alt for mange brands glemmer mobilen - Jesper Boye, administrerende direktør i Solteq
- Digitale løsninger i retail skaber øget behov for indendørsdækning - Jesper Kramer, Head of Commercial, Cellnex Danmark
- Skru op for julemusikken trods udsigt til faldende forbrug - Thomas Wahl, administrerende direktør i brancheforeningen Dansk Markedsføring
- Irma var - og bliver forhåbentlig igen - al dansk mads målestok - Steffen Andersen, formand Verdens Bedste Fødevarer
- Flotte ord og intentioner er ikke nok, når vi snakker genanvendt elektronik - Tina Høgsted Svanberg, direktør Greenmind
- Selvstændige detaillister kan forhindre butiksdød i byen - Bruno Christensen, detailhandelsanalytiker
- Tilbudsaviserne har stadigvæk deres eksistensberettigelse - Jannick Nytoft, direktør De Samvirkende Købmænd
- Et AI-boost til omnichannel - Klaus Valeur Leffers, direktør Valeur Group A/S
Artiklen er en del af temaet Klummehjørnet.